woensdag 17 februari 2016

Mogen wij ons even voorstellen (bron Haarlems Dagblad)

"Wat wij doen, is mannen en vrouwen er zo mooi en leuk mogelijk uit laten zien. Dit door middel van het vaststellen wat voor hen de goede kleuren en modellen zijn. Passend bij hun persoon en persoonlijkheid en ook passend bij de situatie. En puur objectief, gebaseerd op wetenschappelijke gronden. Men heeft geen idee wat voor veranderingen ons kleuradvies teweeg kan brengen, zowel zakelijk als de privésfeer."

Zelf uiteraard geheel in hun juiste kleuren- en modellen gehuld zitten Ada Nijman (60, maar jaren en jaren jonger ogend) en Johan van Eijck (64, en ook dat geef je hem niet) hun onthullende verhaal te doen. Onthullend, want sommige mensen die ze adviseren moeten een patroon doorbreken en krijgen een geheel andere kijk op zichzelf en hun uiterlijk. Is dat uiterlijk, de verpakking dan zo belangrijk?

Verpakking belangrijk?
,,Ja”, zegt van Eijck, ,,dat is het zeker. Bijna iedereen is onzeker over zijn kleding en zoekt houvast in bijvoorbeeld winkels, merken of mode.
We zijn in 1989 begonnen met het omscholen van HBO-ers en Academici zodat ze zouden passen in het denkkader en image van het bedrijfsleven. Het kwam voor dat de beste student er na de eerste indruk toch niet door kwam. Er mankeerde werkelijk niets aan die man, de training was prima gelukt. De vraag rees: Waar ligt dit dan aan?’’
In de USA bleek men veel te werken met image consultants. Er werden objectieve trainingen gegeven gebaseerd op regels en wetmatigheden en het vaststellen van de juiste kleuren en modellen. Nijman zegt samenvattend: ,,Hoe ben je gebakken en waar wil je je brood in verdienen? Dat is heel iets anders dan wat stylisten doen. Die baseren hun advies veelal op eigen smaak en trends.’’

Schrikken en verbazing
Het resultaat van de ontdekkingstocht naar datgene wat je uiterlijk en dus, hebben we net vastgesteld, je kansen in het leven en zelfs je persoonlijkheid rigoureus kan veranderen, kan best heel schokkend zijn. De creatieveling die altijd in het zwart loopt, of de zakenman in het donkergrijze pak, er gaat een wereld voor ze open. Wel een mooiere wereld. De eerste klap is de spreekwoordelijke daalder waard. De resultaten liegen er niet om en de spiegel liegt nooit.
De indeling in vier kleurtypes, die van zomer, winter, voorjaar en herfst, is redelijk bekend. ImageProof gaat verder. Mensen namelijk hebben vanaf de geboorte een voorkeur voor kleuren en vormen, deze wordt alleen onderdrukt naar gelang ze ouder worden. Onthutsend voorbeeld van Ada Nijman: ,,Denk eens aan je schoolagenda vroeger. Was die oranje of juist knalgroen? En hou nu die kleuren bij je gezicht. Juist, intuïtief heb je toen de kleur gekozen die bij je past. Het zit al in je maar door cultuur, regels en mode dwaal je af.’’
Uiteraard gaan de trainingen voor mensen uit het bedrijfsleven, creatieve beroepen of privé klanten verder dan het lapjes voor je gezicht houden en met eigen ogen zien wat de juiste kleuren voor je doen. Er wordt ook heel goed gekeken naar wat voor type mens je bent, hoe je persoonlijkheid in elkaar zit. Ben je een flamboyant type, worden daar de juiste kleuren bij gezocht, ben je een bedachtzame persoonlijkheid, wordt je heus niet geadviseerd een knalblauw pak aan te trekken.

Opbloeien
ImageProof gaat dus wel uit van vier kleurtypes maar die worden weer verder onderverdeeld. Langzamerhand wordt alles een feest van herkenning. Mensen bloeien op, worden meer zelfverzekerd. Worden eigenlijk meer zichzelf.
Het advies kan overal in worden doorgevoerd. Van je eigen kleding tot aan de inrichting van je huis. En het is heus niet de bedoeling dat je de inhoud van je hele kledingkast weggooit, maar je snapt wat er mis is met je floppers. Het shoppen wordt efficiënter en het gaat je geld besparen" . ,,Johan van Eijck: Communicatie gaat wel voor 70 procent via het plaatje. Nog een voorbeeld: Een dame in een prachtige jurk maar in de ‘foute’ kleur krijgt het compliment: ‘Wat heb je een mooie jurk aan’. Maar wil je niet liever horen: ‘Wat zie jij er goed uit’?