vrijdag 7 februari 2014

Casual friday

The tropical roots of Casual Friday go back to at least 1947 in Hawaii, when the city of Honolulu allowed workers to wear the Aloha shirt part of the year. The term Aloha Friday dates from the 1960s, when the shirts were worn on Fridays instead of normal business attire. Casual friday, along with dressing casually during the week, became very prevalent during the Dot-com bubble of the late 1990s and early 2000s rooted in a relaxed California-based business culture. (Bron:Wikepedia )

Casual friday werd begin 2000 ook een trend in Nederland. Wat hier tot op heden nog niet is door gedrongen, is dat in de VS al weer in 2005 is aangetoond, dat klanten de voorkeur gegeven aan de meer traditionele codes. In de VS is casual friday al weer enige jaren op zijn retour.

Jammer dat in klant tevredenheid onderzoeken in Nederland het onderwerp kleding niet prominent aan de orde wordt gesteld. Het credo in ons land is blijkbaar dat het niet de klant is, maar de medewerker die mag bepalen welke kleding geschikt is om tijdens je werk te dragen. Werkgevers die zo'n 10 jaar geleden nog probeerden kleding protocollen in te voeren, werden geconfronteerd met een klaaglijn van het FNV en bestraffende uitspraken in Kort Geding. Gevolg is dat vrijwel geen enkele werkgever een medewerker nog durft aan te spreken op zijn kleding.

En de neerwaartse spiraal gaat maar door; managers, politici, BN'ers etc.. zijn zich de3 afgelopen jaren steeds meer casual gaan kleden. Het duurt nog maar even en dan is casual friday de norm voor het hele jaar.

We mogen we ons inmiddels "verheugen", samen met de Russen, in een europese top-notering als slechts gekleed land. Jeans en shirtjes moeten kunnen, jasjes zijn niet nodig en die das is zo 20ste eeuw. 

Wij zijn er van overtuigd dat in deze crisis tijd meer dan ooit van belang is, dat kleding normen weer in overeenstemming gebracht moeten worden  met het corporate image van een bedrijf.

Beste manager, wees niet bang voor die sputterende aanhanger van casual kleding of de Ondernemingsraad of  voor wie dan ook. Wij kunnen al 25 jaar iedere deelnemer aan onze imago trainingen er van overtuigen, dat niet alleen de verpakking van een product of dienst van belang is, maar ook de "verpakking" van de medewerker.

Wat er goed uitziet, verkoopt beter en what you see is what you get.











© 2014 ImageProof,  Haarlem