maandag 3 februari 2014

Kleding protocol

De meeste banken, verzekeraars en andere commerciële dienstverleners hebben geen vastomlijnde  kledingvoorschriften. Wel is er doorgaans sprake van een aantal ongeschreven regels.

Zo moeten medewerkers die contacten met klanten onderhouden er verzorgd en netjes uitzien. Ligt het bij banken en verzekeraars vrij voor de hand dat het personeel zich aan bepaalde kledingvoorschriften houdt, in andere sectoren - bijvoorbeeld bij gemeenten, bij vervoersbedrijven, in de horeca en in winkels - is er veel onduidelijkheid over de eisen die een werkgever aan zijn werknemers mag stellen.

De ‘voorschriften’ staan vaak niet op papier en worden vaak pas na indiensttreding meegedeeld of ingevoerd. Dan gaat het over zaken als het maximale aantal armbandjes of kettingen, het aantal centimeters rok boven de knie, het wel of niet dragen van een das, noem maar op.

Werknemers ervaren een dergelijke bemoeienis met hun uiterlijk vaak als storend. De afgelopen 25 jaar restte een werknemer die hierover in een onoplosbaar conflict met zijn werkgever verwikkeld geraakt was en geen andere baan wilde zoeken niets anders dan de gang naar de rechter.

Zo werd een vakkenvuller in een supermarkt op staande voet ontslagen omdat hij het ‘oorbelverbod’ van zijn werkgever negeerde. Dat ging te ver, vond de rechter. Een werknemer heeft nu eenmaal ook een zekere vrijheid om zich naar eigen smaak te kleden.

Nu werkgevers als gevolg van de crisis de touwtjes weer wat strakker aantrekken, levert dat allerlei frustraties op.

Een werkgever die slim is stuurt zijn medewerkers naar onze Training Succesvol Imago; gegarendeerd geen last van frustaties bij medewerkers, in tegendeel.

Kijk maar eens op onze site bij opdrachtgevers en je ziet welke bedrijven in de afgelopen 25 jaar van onze advies diensten gebruik hebben gemaakt